Träningsplanering

PRO Beachvolleyball education – träningsupplägg!

Att själv eller tillsammans med sitt team skapa ett träningsupplägg är ett fantastiskt redskap i den egna träningen. Genom att du själv är delaktig och förstår vad som behövs för att nå dina mål gör att du kommer känna mer tillfredsställelse och mer kontroll över ditt tränande. Och resultaten kommer att komma snabbare än du någonsin kunnat ana!

Här nedan finns olika program för dig som vill  lägga upp träningen utifrån PRO Beachvolleyball educations filosofi och erfarenheter.

Träningsprogrammen är framtagna efter 25 års eget spel/tränaruppdrag och analyserande av vad som funkar bäst på träningar. Träningsprogrammen utgår från vad som är bäst för individen, teamet och gruppen.

Det är också på dessa tre nivåer som du som utövare får ut mest av din träning.

1. Det är oerhört viktigt att du utvecklar dig som individ och skapar ett träningsupplägg utifrån dina individuella styrkor.

2. När du och din partner spelar och tränar ihop hittar du sånt som kompletterar dig och tillsammans kan ni stötta och jobba ihop för att nå era mål och ha kul.

3. I gruppen hittar du kraft och glädje för att kunna genomföra din träning på bästa sätt. I gruppen stöttar ni varandra och ni kan träna tillsammans för att utveckla era olika styrkor och förmågor.

Översikt träningsplanering: Teknik/Taktik, Kost/Fysik, Mentalt

Träningsupplägg
Teknik/Taktik 4 eller 6 personer, 1 försäsong

Träningsupplägget är uppdelat veckovis och varje vecka innehåller två olika upplägg på träningar. Tränar ni mer än två gånger i veckan kan man modifiera övningarna eller välja att göra träningen en gång till.

oversikt-traning-en-sasong5

v.1    v.2    v.3    v.4    v.5    v.6   v.7    v.8    v.9    v.10    v.11    v.12
v.40    v.41    v.42    v.43    v.44    v.45    v.46    v.47    v.48    v.49    v.50    v.51


Fysträning

Fysträning MIDDLE (2 pass i veckan)
Fysträning HARD (4 Pass i veckan)

Tester
Test muskelfibrer

Mental träning